Nieuws

de redactie
tomscot@kpnmail.nl

20 december 2021

De Monsterkamer gaat sluiten…

Op 1 januari 2022 sluit De Monsterkamer haar deuren voor bezoekers.

De Monsterkamer is opgericht in januari 2011 en heeft ruim 10 jaar kunnen functioneren als een instituut dat velen inspireert en informeert op het gebied van papier en drukwerk. Uniek in de grafische wereld.

De onrust op de papiermarkt heeft ook gevolgen voor de continuïteit van De Monsterkamer. De laatste twee jaar is er (mede vanwege de maatregelen) veel veranderd. De Monsterkamer heeft altijd als ontmoetingsplek gefunctioneerd en daar kwam abrupt een einde aan tijdens de lockdown. Al met al hebben meerdere factoren ertoe geleid dat ik besloot te stoppen.

Ik wil alle bezoekers van De Monsterkamer (ontwerpers, uitgevers, studenten) bedanken voor jullie interesse en de fijne gesprekken. Alle partners van De Monsterkamer (papierleveranciers, fabrieken, drukkers, binders, lithografen en vele anderen) wil ik bedanken voor jullie betrokkenheid en waardering. Samen hebben we iets moois neergezet.

Mijn speciale dank gaat uit naar Maud van Rossum, Justina Nekrašaitė, Philip Stroomberg, Koen Slothouber, Birgit Vredenburg, Hendrik-Jan Hunneman, Nuno Beijinho, Kresten van Leeuwen en Bregt Balk voor hun waardevolle ideeën, harde werk en de niet aflatende steun die zij aan dit project hebben gegeven.

Wie weet wordt dit initiatief op enige wijze door anderen voortgezet. Ideeën zijn welkom. De website blijft in de lucht en de webshop blijft open (dus jullie kunnen nog papiercollecties bestellen).

Wat ik nu ga doen? Mooie publicaties maken met mijn uitgeverij Alauda Publications en mijn interesses in permacultuur en agroforestry verder verdiepen.
Ik kijk met een warm hart terug op een intensieve en bijzondere 10 jaar!

Oprichter en directeur,
Esther Krop

5 gedachten over “De Monsterkamer gaat sluiten…”

  1. Het is beslist erg jammer dat er een einde komt aan dit bijzondere initiatief van Esther. De deconfiture van de papierhandels van de Buhrmann-Tetterode groep (met het vroegere Bührmann als de belangrijkste speler naast Proost en Brand) was – als het ware – het begin van de grote shake-out waar de Nederlandse papierhandel mee geconfronteerd werd. Niet veel later volgde België en veel andere Europese landen. De opkomst van W2P (internetdrukkerijen) en de concentratie van boekendrukkerijen (o.a. de Wilco groep in Nederland en Graphius in België) hadden ook invloed op de keuzemogelijkheden van het papier. Als belangrijke oorzaak moet ook de problematiek van de papierproducenten gemeld worden. Afbouw van productiecapaciteit en aanpassing van het assortiment (omdat het aantrekkelijker is om karton en inliner voor de golfkartonindustrie te vervaardigen) waren het gevolg. Daarnaast moesten belangrijke drukkers van kunstboeken en jaarverslagen het loodje leggen. Denk aan Rosbeek Nuth, Flevodruk Harderwijk en Ando in Den Haag. Dat alles had een extreem grote invloed op het aanbod én op de marketingmogelijkheden van de papierhandel. Dat Esther destijds in dat gat is gesprongen was moedig en gedurfd. Ze heeft met veel enthousiasme een platvorm opgebouwd waar papierleveranciers, drukkers, binders en ontwerpers informatie konden krijgen en ervaringen konden uitwisselen.
    Jammer dat covid dit welhaast onmogelijk maakte. Dat ze nu een andere weg opgaat is – volgens mij – onvermijdelijk want de bijeenkomsten om kennis te delen, innovaties te aanschouwen en de textuur van het papier te ervaren zijn nu vrijwel onmogelijk gemaakt. De inkomsten dekken dan hoogstwaarschijnlijk niet meer de uitgaven terwijl er geen bedrijfstakorganisaties (drukkers én papierproducenten/-leveranciers) zijn die daadkrachtig en financieel in zouden kunnen grijpen om een voortbestaan mogelijk te maken.
    Esther Krop verdient veel waardering voor wat ze met de Monsterkamer heeft gerealiseerd voor de ontwerpers, uitgevers, drukkers en papierleveranciers. Ik hoop dat ze succesvol wordt als uitgever en nog veel beeldschone boeken kan blijven maken.
    Dank.

    Beantwoorden
  2. Overdragen aan de Koninklijke bibliotheek, aan een grafische school, een Universiteitsbibliotheek, Museum van het boek, een grafisch museum, Plantin Moretus Museum in Antwerpen (oei in België 🙂 .)

    Beantwoorden

Plaats een reactie