Techniek Polymeer en Illustrator gerelateerde vraag

Techniek

Eva Lebens
evalebens@gmail.com

26 september 2019

Polymeer en Illustrator gerelateerde vraag

Bij het maken van een film vanuit een Illustrator bestand, loop ik tegen het volgende aan.

Ik maak van een pentekening een ‘inverted’ bestand zodat de lijnen wit zijn. Als ik de pentekening zelf omzet wordt al het zwart niet dekkend zwart. Als ik de tekening omzet naar een vector bestand wordt het zwart wel volledig dekkend zwart. Liever echter, zet ik de tekening niet om. Nuances zijn mooier zonder er een vector van te maken.

Daarom mijn vraag: Hoe krijg ik in een pentekening wit zo wit mogelijk en zwart zo zwart mogelijk? Is dat de kwaliteit van de pen, het papier? Is dat na het ingescande bestand contrast, curves? Aan welke knoppen kun je draaien? Of is dit meer iets voor een cursus die ik zou moeten volgen, dan hoor ik het ook graag 😉

Veel dank vast!

13 gedachten over “Polymeer en Illustrator gerelateerde vraag”

  1. Dag allemaal! Veel dank, nogmaals. Ik ga alles bundelen en proberen. ZO leuk dat iedereen zo meedenkt, helemaal verguld ben ik!! John, ook jij bedankt. Ik las je opmerking al eens eerder. Mogelijk kun je beter ageren tegen de wat (veel) grotere bedrijven, maar ik neem je opmerking desalniettemin zeker serieus. Groet! Eva

    Beantwoorden
  2. Fijn toch jullie allemaal, lever maar jullie aandeel in de plasticsoep.

    Fotopolymeer is zeker geen schone en veilige techniek, getuige de kankerverwekkende plastic monomeer die u allen loost.

    Beantwoorden
    • Je lijkt in veronderstelling te zijn dat er zoiets is als -een schone en veilige- grafische techniek is.

  3. En wil je dan echt een topkwaliteit film hebben om een scherp polymeerplaatje te maken, dan stuur je gewoon het bestand naar Bart van Drukkerij SK en die levert een echte analoge film voor niet al te veel geld. Geen gezeur meer met printers, dubbele films, onzuivere lijnen, etc.

    Beantwoorden
  4. Het is allemaal niet zo moeilijk. Besef dat het probleem zit in het feit dat het beeldscherm RGB is en de uitvoer straks CMYK. Bovendien is alles gerasterd. De scan die je maakt is een RGB bestand, en wat je ziet op je scherm is eveneens RGB. Je ziet dus gekleurde pixels, en om de indruk te wekken dat het mooie strakke vormen zijn stoppen ze er wat kleinere en lichtere stippen bij. Kijk eens naar je scherm met een vergrootglas!
    Ga je printen dan is dat opnieuw een rasterplaatje, alleen nu CMYK. Ook nu geen mooie strakke lijnen, en dan ook nog spikkels erbij van de gebruikte toner of inkt. Zet er maar een goede loep op! Wat je ziet is niet te vergelijken met een filmnegatief zoals de lithograaf maakt.
    Hoe maak je nu een acceptabel resultaat?
    1. Scan het plaatje in met een resolutie van bv 600 dpi, grijswaarden, of verklein de scan zodat je hier in de buurt komt.
    2. Open de scan in je tekenprogramma (maakt niet uit welk, ik gebruik graag CorelDraw en dan zelfs een oudere versie.
    3. Bitmap modus naar zwart/wit, kijk even welke methode het beste werkt ( Jarvis, Floyd Steinberg, Jarvis) en zet de schuifregelaar ergens in het midden. Je krijgt dan een mooi z/w plaatje.
    3. Teken een rechthoek, kleur die zwart. Maak van het rasterplaatje de kleur wit en de achtergrond maak je transparant , en schuif hem bovenop het zwarte vlak. Voilá, een afbeelding van het negatief dat je gaat gebruiken om een polymeer cliché te maken!
    4. Nu afdrukken op folie met je printer. Gebruik een ouder model z/w laserprinter en de hoogst mogelijke resolutie. De dekking is nu niet goed, maar een spuitbus “Blackmaker” doet wonderen. Dit werkt overigens niet met modernere printers, omdat die een andere soort toner gebruiken.
    Het beste resultaat bereik je overigens met een professionele filmprinter, of in de donkere kamer met lithofilm. Dit is of duur of lastig en vergt een flinke investering.
    Maar er zijn professionele aanbieders die het graag voor je doen!
    Succes!

    Beantwoorden
  5. Hoi! Veel dank – ook via mail – voor de waardevolle reacties. Ik ga er mee ad slag. En ja, ik maak ze inderdaad zelf thuis. Lukt ook vrijwel altijd, maar soms gebruik ik wel dubbele film. Zonde! Dus ben erg blij met de tips!!

    Beantwoorden
    • Hoi Eva.
      Of je film zwart genoeg wordt of niet zal eerder aan je printer en/of films liggen dan aan de software waarmee je het bestand maakt.
      Eigenlijk heb je hier te maken met twee factoren: Prepress en Output

      Prepress:
      – als je je bestand omzet naar Bitmap (resolutie 1200dpi of meer) krijg je, in ieder geval, een scherpe afbeelding/film omdat Bitmap enkel puur wit of zwart bevat, in tegenstelling van CKYK, RGB of Greyscale.
      (Deze step beïnvloedt de kwaliteit van je afbeelding en niet hoe dekkend je film wordt, ongeacht of je daarvoor een dure Adobe product gebruikt of een gratis software.)

      Output:
      – dit is wat je uiteindelijk uit je printer krijgt en de fysieke kwaliteit ervan hangt simpelweg van je set-up af: printer/printer driver/films.
      (Ik noem hier ook de printer driver bij in verband met het feit dat sommigen meer instelling-mogelijkheden kunnen bevaten dan anderen. In principe is dit de plek waar je de hoeveelheid toner/ink kan beïnvloeden… dus ook hoe dekkend je film wordt.)

  6. Eva, ik draaide mijn films uit via Indesign, waar je ook een negatief kunt uitdraaien. De illustratie of tekst zette ik gewoon in positief op, en op het moment van het printen, gaf ik opdracht een negatief te printen. Door handig het bestand op te zetten, bespaarde ik bovendien erg veel toner. De printer was een eenvoudige Laserjet van HP, matte films en zwartmaker deden de rest. Ik stuur je de schermafbeeldingen van mijn instellingen, kijk daar maar eens naar.

    Beantwoorden
  7. Het is mijn ervaring, met Illustrator, dat zelfs het diepste zwart niet genoeg is om films te maken. Het ziet er alleen goed uit op het scherm.
    Je zou Photoshop oid moeten gebruiken. Zet dan je beeld in Bitmap om met een resolutie van minstens 1200dpi.

    mvg,
    joris

    Beantwoorden
    • Ik ga er overigens uit dat je zelf films wilt maken op een thuis/kantoor printer.
      Voor het aanleveren van bestanden bij een drukker/film uitdraai service zijn er andere mogelijkheden.

  8. Ha Eva,

    Een cursus is een idee – of een goed boek over prepress/Photoshop 😉

    Scans binnenhalen in Illustrator zou ik alleen doen als je er inderdaad een vectorbestand van wilt maken. Normaal gesproken is Photoshop (of een vergelijkbaar programma) de aangewezen route.

    Er zijn allerlei manieren om het aan te pakken. Een mogelijke werkwijze:
    – Scannen als greyscale op hoge resolutie (1200 dpi of zo)
    – In Photoshop de optie Curves gebruiken om te bepalen wat precies wit en wat zwart wordt. Het witte en het zwarte pipetje zijn daarbij heel handig.
    – Met Adjustments > Threshold kun je vervolgens bepalen waar het “omslagpunt” moet liggen bij conversie naar zwart-wit.
    – Daarna kun je er via Mode > Bitmap… een lijnafbeelding van maken, die je vervolgens via Image > Invert diapositief kunt maken.

    Maar zoals gezegd, er zijn allerlei manieren om zoiets aan te pakken – en ik ben een goedwillende amateur, geen lithograaf…

    Succes!

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Berichten per e-mail

Wilt u de berichten op de Drukwerk in de Marge-site per e-mail ontvangen?
Schrijf u dan in door hieronder uw e-mailadres in te vullen.