Techniek

Bart Heesen
info@karakterprints.nl
0628555601

23 februari 2017

Problemen met maken polymeerplaten Bartham

Tientallen platen maakte ik probleemloos, maar opeens loop ik tegen het volgende aan.

Ik gebruik een Bartham A4 clichemaker met een goede kwaliteit film. Wanneer ik platen op a5 formaat maak doen zich geen problemen voor, maar wanneer ik een a4 plaat maak verschijnen er ongewenste lijnen naast de vormen die ik wil maken zoals te zien op de foto’s. M’n film is net wat kleiner dan de polymeerplaat en gedurende het ontwikkelen blijft hij vacuüm gezogen. Heeft er iemand een idee wat hier mis kan gaan?

Op de foto’s een geslaagde plaat en een mislukte.

Alvast bedankt!

6 gedachten over “Problemen met maken polymeerplaten Bartham”

  1. Beste Bart,

    de film kleiner dan de plaat is okee voor een goed vacuüm. De film is goed zwart zoals je zegt. Dan blijft idd het vacuüm. Een groter formaat vraagt meer van de pomp en het zorgvuldig wegwrijven van de lucht tijdens het aanzuigen. Zie tip van Thomas. Is de grotere plaat uit dezelfde partij gesneden als de A5 plaat? De kleur van beide platen lijkt verschillend. De restanten polymeer naast het beeld lijken ook te duiden op een slechte uitwassing. Iets langer wassen?

    We horen het wel, stug doorploeteren!

    Beantwoorden
    • Hoi allemaal, Bedankt voor jullie snelle reacties. Ook per mail. Het probleem is waarschijnlijk eenvoudiger dan gedacht. Het aangeleverde bestand was al in spiegelbeeld gezet, waardoor de verkeerde kant van de film in contact kwam met de plaat. Ik had dit niet in de gaten…… en ook niet gedacht dat dit zoveel invloed zou kunnen hebben trouwens. Ik heb nog niet kunnen proberen of het werkt, maar verwacht de oplossing te hebben. Weer wat geleerd!

  2. Dag Bart

    Ik dacht hetzelfde als Thomas, lekken van UV licht. Het kan ook zijn dat uw leesbaar negatieve film onvoldoende densiteit heeft. Het zwart van uw film laat vermoedelijk wat UV door.

    Met vriendelijke groet

    Edwin

    Beantwoorden
  3. Wat ik op de foto zie, doet me denken dat er of een probleem is met het contact tussen de film en de plaat. Er ‘lekt’ waarschijnlijk UV licht rondom je letter. dat kan er aan liggen dat er of geen goed contact is doordat het vacumm niet zuiver is. Je kunt beter vacuum verkrijgen door een heel klein beetje talkpoeder op de film te strooien en dit zacht uit te wrijven met een watje. De korrelige laag zorgt ervoor dat de lucht overal naar toe weg kan. Print je zelf de films, dan is het belangrijk dat de ‘geprinte kan’ in contact komt met de plaat. Bij via fotografische weg vervaardigde films moet het de gevoelige laag zijn die in contact komt met de plaat. Leesbaar negatief dus. Sterkte ermee!

    Beantwoorden
  4. Is het niet mogelijk, om je negatief met een aantal zwarte stroken papier aan te vullen,

    zodat de randen verder geen licht meer kunnen krijgen ?

    Alleen als er licht komt, dan polymeriseert de plaat.

    Mischien is je negatief niet groot genoeg, maar dat is toch gemakkelijk aan te vullen.

    Beantwoorden
  5. Hai Bart, ik geb geen antwoord op he vraag maar heb zelf wel een vraag. Maak je op deze manier zelf een polis om te hergebruiken? GeZien je de letters meerdere keren op een plaat zet. Vind dat wel interessant als dat zo is en ben ook benieuwd hoe je zo’n polis dan verder afmaakt. (Ondergrond e.d.)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan frank Antwoord annuleren