Wit is geen wit
In de houtdruklessen die ik geef bij Vrijdag, het kunstencentrum in Groningen, gebruiken we drukinkt op oliebasis; de 3 primaire kleuren en dekwit en transparant.
We schaffen de inkten aan via Wifac.
Met het wit wit hebben we steeds problemen.
Het verkleurt enorm.
We gebruiken Rubberbase plus van Van Son (nrVS91111) en Mengwit uit de Star collection van Wifac…
De Rubberbase van van Son krijgt in de pot een gele laag.
Volgens de medewerker van Wifac is dat de vernis die boven komt drijven en die je er door kunt roeren. Maar met een dun velletje op de inkt is dat roeren niet mogelijk.
I.p.v. dit dekwit ben ik het mengwit uit de Star Collection gaan proberen maar dit kleurt op dezelfde manier rose.
Tijdens het drogen gaat de verkleuring door, lichtblauw wordt bijvoorbeeld groenig.
Nu ga ik op aanraden van de medewerker van Wifac het dekwit van het merk Epple (nr 1236) proberen.
Heeft iemand een dekwit-tip voor mij en heeft iemand ervaring met deze Epple-inkt?
Foto: Links mengwit van Star Collection, rechts dekwit van van Son, gedrukt op wit zuurvrij tekenpapier.
Al vast dank voor het meedenken!
Ja, bij ons op het Grafisch Centrum Groningen hetzelfde probleem met het dekwit. Ik adviseer ook vaak een miniem puntje blauw toe te voegen maar het is gauw te veel. Ik gebruik inkt van de Hueber group. Prima inkt maar het wit verkleurt.
Lood mag niet meer gebruikt worden.
Ik ben benieuwd naar de Eppie inkt.
Sporadisch maakte ik houtdrukken en gebruikte Neige Ti van Charbonnel met een piepje easy wipe er door. Bleef prachtig wit.
voor hoogdruk gebruik ik al jaren geen offset inkten die gemaakt zijn commercieel drukwerk. Deze inkten zijn niet lichtecht, zeker niet het transparant. Gebruik voor hoogdruk werk ook lichtecht papier, en indien men inkten gebruikt op solventbasis gebruik ik litho inkten.. bvb Graphic Chemical ( maar die zijn gestopt heb ik vernomen). vermengd met goede transparant en eventueel wit en wat magnesium carbonaat geeft dit een uitstekende inkt.
Graphic &Chemical zijn (nog ) niet gestopt, maar door de antiterreur wetgeving mogen hun producten niet meer met het vliegtuig van USA naar Europa, wèl per boot, maar dan is de minimale bestelling 1000 kg, en dat vinden vrijwel alle Europese wederverkopers een niet te overbruggen inkoopverplichting, dus ze importeren niet meer.
Dank voor alle reacties!
Nee Cees er is geen droogstof gebruikt.
Er is een proefje gedaan met een puntje blauw, even afwachten hoe dat opdroogt.
We gaan een blik Epple inkt aanschaffen en uitproberen.
Op mijn instagramaccount ( marjoleinterwindtwetterauw) is te zien wat er gemaakt wordt tijdens de houtdrukcursussen.
Nogmaals dank!
Marjolein Terwindt.
Van Son dekwit met een minimaal puntje blauw.
Zo wit als een tandpastareclame…
Klopt, zo wordt wit nog witter.
In Griekenland heb ik gezien, hoe ze hun huizen wit schilderen: een grote emmer witte latex waar een potje Reckits Blue door heen wordt geroerd.
Is het een idee, om de Wifac dekwit inkt na gebruik omgekeerd te bewaren?
Bij gebruik erna gewoon de pot rechtop en voorzichtig roeren, er is dan geen vernislaagje bovenop.
Het lijkt me dat er lood of alluminium door de inkt is gemengd.
Het doet mij denken aan het prachtige inktprogramma van Charbonnel, dat werd overgenomen door Lefranc & Bourgois en zeer kort daarna wegens overlijden vader en zoon, werd overgenomen door een Zweedse kleurpigmentfabriek, die het hele programma om zeep hielp met rare vulmiddelen die krassen geven en niet zulke consistente kleuren.
Wit is natuurlijk geen kleur, maar moet wel wit zijn.
Dag Marjolein,
Gebruik je wellicht ook een droogtijdverkorter? Die kan behoorlijke verkleuringen veroorzaken, kan ik je uit eigen ervaring melden. Ik ben toen overgestapt op een droogtijd verkorter: “wax drier” van Cranfield. Daarmee was het probleem opgelost.
Ik gebruik al jaren de inkten van Epple, perfecte inkten, die ik koop bij Drucken-und-Lernen in Duitsland. Geen minimum bestellingen, geen klantenprofiel, geen extreem hoge bezorgkosten maar gewoon een goede en vriendelijke service.