Afdruk glanst
Ik maak houtsnedes in meer kleuren (grijzen). Vanf de 2de drukgang gaat de inkt op de afdrukken heel erg glanzen en ik vind dat niet zo mooi. Is daar iets tegen te doen en wat dan?
Dank voor jullie reacties.
Ik maak houtsnedes in meer kleuren (grijzen). Vanf de 2de drukgang gaat de inkt op de afdrukken heel erg glanzen en ik vind dat niet zo mooi. Is daar iets tegen te doen en wat dan?
Dank voor jullie reacties.
Ad Stijnman heeft het – denk ik – bij het rechte eind, de tweede en derde laag inkt kan niet wegslaan in het papier, waardoor de inkt aan de oppervlakte droogt en gaat glanzen. En de tip om magnesium poeder toe te voegen is ook een goede.
Wat ook gaat is voorzichtig bespuiten met matte acryllak in spuitbus nadat je de afdrukken klaar hebt, uiteraard eerst eerst een proefje maken.
Groet Hans
Acryl op oliegedragen inkt lijkt me niet kunnen, dat glijdt van de inkt af.
Eerst acryl en daarna de inkt kan wel, tenminste als ik het vergelijk met schilderverf.
Maar lak over papier, in hoeverre verkleurt dat in de loop der tijd?
Zoiets lijkt me als toevoeging niet wenselijk.
Is er ook blockprint hoogdrukinkt in diverse grijstonen?
@Antje
Dank ook voor het meedenken. Waar haal je magnesiumpoeder.
Grappig de tegengestelde meningen over wit. Ben nu aan een zelfportret bezig op een off-white kozo en heb daar net een harde witte onderlaag op gezet en ga daaroverheen met een grijs en een zwart .
De betere drogisterij zou magnesium kunnen hebben. Sportwinkel maar die is dicht.
Grijs is: geel, rood en blauw plus wit.
@Thomas Gravemaker
Ik weet niet hoe ik in deze conversatie afbeeldingen moet plaatsen maar als je me een mail-adres geeft stuur ik er meteen een paar.
De afbeeldingen tonen de prenten frontaal (en dan zie je er niks bijzonders aan) en onder een hoek genomen op een glazen tafelblad waarop ook de zon reflecteert. Je ziet dan dat de prenten ongeveer 50% reflecteren tov de zonne-reflectie
De prenten zijn gedrukt op Simili Japon (deze prent van een abstract landschap met een vogel is nog in opbouw (heeft al 5 drukgangen) en moet nog 4 a 5 drukgangen, allemaal grijzen gemaakt van zwart en dekwit (en soms extender)) en op Fabriano (De Fiets, opnieuw in grijzen en extender)
@Marion
Vind je offset inkten beter dan hoogdrukinkt van G?
Ik ga jullie adviezen mbt het papier eens proberen.
Mbt het dekwit: ik werk eigenlijk alleen in z/w en probeer nu ook grijzen. Kun je die ook zonder wit maken?
Excuses voor de taalfout in de vorige reactie..
Nog een paar extra punten:
Schraal drukken.
Een mespuntje Magnesium poeder toevoegen aan te vette inkt.
Wit bevordert de matheid juist. Dan vooral schraal drukken zodat de vorig gedrukte kleur nog steeds doorschemert.
Het papier is erg belangrijk. Gladde en/of gestreken papiersoorten nemen de inkt slechter op. Kies een zuigende papiersoort zodat de inkt na diverse lagen nog steeds in het papier opgezogen wordt.
In het algemeen zijn de zwaardere soorten het beter. Litho-papier is goed te gebruiken: van Gelder koper diepdruk, Zerkall Bütten en Arches 88 bijvoorbeeld.
Simili Japon is een weinig zuigende soort. Met Kozo heb ik weinig ervaring. De inkt slaat gemakkelijk door naar de achterkant.
De inkt is oliehoudend. Het bindmiddel van de eerste laag slaat nog weg in het papier, de tweede laag er bovenop blijft waar het is, dwz de olievernis kan nergens heen en dus glanst de inkt. Oplossing: inkt zeer dun opbrengen, of watergedragen inkten gebruiken.
Ik heb daar ook veel last van, ben overgegaan naar betere kwaliteit inkten, gebruikte veel offset inkt, dit gaf al wat verbetering.
Mijn idee is dat het vooral is als ik wit gebruik, dus dat probeer ik te vermijden en als wit echt nodig is heel dun en vermengd met transparant.
Ook helpt het met hele dunne laagjes te werken, beter een extra drukgang dan heel dik te werken.
En het papier, ik werk veel met Japans papier Senkwa, dat absorbeert de inkt beter dan Similli Japon.
Ik wacht de reacties af w.s. kan ik daar ook van leren,
Met vriendelijke groet Marion van Bergen.
Cees, een paar foto’s zouden hier misschien het e.e.a duidelijk maken. Glanzen de inkten wanneer ze over elkaar gedrukt worden?
Beste Cees, welke inkt gebruik je?
En is de drukvorm van kops hout, hardboard of MDF?
En druk je met een lepel of met een pers?
Iets meer info zou handig zijn.
Dag Tim,
Ik gebruik
Gerstaecker hoogdrukinkt
4 mm berkentriplex
een Van Ginkel MT-60 pers
een draadbespannen droogrek
verschillende papiersoorten zoals Simili Japon en Kozo 40 gr/m