Techniek

Robert
info@monkeydruk.nl
072 5201257

14 januari 2017

Problemen met folie-polymeerplaten

Ik heb een probleem wat eigenlijk bij de leverancier hoort te liggen, maar deze geeft niet thuis.

Het probleem zijn bubbels op de folie-polymeerplaat.

Er is erg veel gevarieerd met de UV-belichting maar probleem blijft bestaan. De plaatjes worden in een originele polymeermachine vervaardigd. We hebben dit probleem al maanden en niemand heeft een oplossing of antwoord op dit probleem.

Weet iemand toevallig hoe dit kan?

Bubbels komen pas op tijdens het drukproces, maar komen ook al tevoorschijn met een minimale drukspanning.

De temperatuur is ingesteld op circa 140–150 graden.

Wat mij wel opvalt dat bij een korte na-belichting er meer bubbels aanwezig zijn. maar 45 minuten na-belichten kan nog steeds een aantal bubbels opleveren.

En soms ook helemaal niet ?

Alvast mijn dank.

25 gedachten over “Problemen met folie-polymeerplaten”

  1. Update folieplaatjes

    Probleem blijft bestaan ondanks poging van vele adviezen jullie en specialisten

    JET platen is overigens ook geen optie omdat de folieplaten volgens Jet Europe maar

    tot 100 graden verwarmt kunnen worden.

    Beantwoorden
  2. Vanmorgen bezoek gehad van een vertegenwoordiger van de Polymeerplaten en deze wist vrij zeker dat het insluiting is van vocht. Mijn uitwastijden zijn te lang, was 4 minuten en heb deze terug gebracht naar 2 minuten. Ik heb nog maar 1 plaatje kunnen testen maar hij houd het goed.

    De 4 minuten wastijd is precies de grens wat het polymeer in contact mag staan met water.

    Hoop dat dat het probleem was.

    Beantwoorden
  3. Als je wisselende resultaten hebt onder dezelfde omstandigheden dan ligt het toch zeer waarschijnlijk aan het materiaal (leeftijd) of het productieproces ervan.

    Beantwoorden
  4. Sorry mijn nederlands is niet zo goed. In regards to your plates. Have you tried to isolate the variable?

    Have you produced other plates with success on your exposure unit [using same films and settings etc]? Have you tried exposing your “problem” plates on another exposure unit [also using same films and settings etc]?

    It’s good to figure out if it’s the machine or the plate and then take it from there.

    If it’s the plates, little can be done except to get new plates. I had a batch of plates that were giving me trouble and couldn’t figure it out until I ordered a new batch of plates and they all reproduced beautifully.

    I order my plates from Jet Europe and am quite pleased with the quality.

    If it’s the machine, you’ll probably have to tweak each setting separately to isolate what is causing the problem. I like the suggestions about the possibility of it being the temperature in the drying, that sounds quite possible too. Taking too long to wash out could be a culprit too. Lastly, plates should be completely dry before post exposure. I dry for 20+ minutes. And plates should be post-exposed promptly after drying or they risk damage.

    Have you always had good results from your films? Bad films can definitely cause a lot of exposure problems.

    I hope this helps. Feel free to contact me if you have questions.

    best,

    Anna

    anna@passepartoutpress.com

    Beantwoorden
  5. Beste Robert, welke film gebruik je om de plaat te belichten? Is dat een laser/inktjet film of een echt leesbaar negatief met een hoge densiteit?

    Beantwoorden
    • In het verleden nog wel eens een echte film gebruikt maar tegenwoordig gewoon transparante film uit de laser printer. Resultaat wordt hetzelfde. Gebruikte ook wel eens magnesium plaatjes maar vind ze veel te duur En mijn zelf gemaakte plaatjes (zonder bubbels dan) geven hetzelfde resultaat.

  6. De platen kunnen tot 200° C gebruikt worden! Dat wil dus niet zeggen dat je de platen op een te hoge temperatuur moet drogen! Nadat de platen op de gebruikelijke wijze gewassen en gedroogd zijn, en een nabelichting hebben ontvangen, zijn ze te gebruiken tot 200° C. Dat is dus wat anders…

    Beantwoorden
    • Plaatjes worden gedroogd op 55 graden zoals al diverse keren vermeld.

      Ik had nog een tip van iemand ontvangen hij melde dat nieuwe polymeer platen beperkt houdbaar zijn. Dat zou een hoop van de problemen verklaren iig.

  7. Hier Joos, ik zou de temperatuur van de droogoven nog verder naar beneden doen. Ik gebruik ook polymeer platen van Polymetaal. Fijne lijnen (de lijnen waar de muziek noten op staan, die lang, dun en recht moeten zijn, krulden op als spagetti bij 50graden in de droogoven: Stelde ik de oven in op 40 graden, dan ging het helemaal goed. Misschien is er dan meer tijd nodig voor de polymeer uitgehard is, maar uiteindelijk is hij zeker hard genoeg.

    Beantwoorden
  8. Ik zou eerst de temperatuur naar beneden schroeven voordat je de lampen vervangt.

    De temperatuur van het ijzer wordt zo hoog dat het polymeer los gedrukt wordt.

    Beantwoorden
    • Platen kunnen volgens de leveracier tot 200 graden gebruikt worden.

      Ik heb naast slecht ook goede plaatjes gehad en probleemloos tot 180 graden verwarmt en gebruik deze plaatjes nog steeds.

      Het grote probleem vindt ik zit em in het wisselede resultaat met dezefde instellingen.

  9. Bedankt voor jullie tips allemaal.

    Ik ga als eerste de uv-lampen maar vervangen van het polymeer apparaat.

    Ik zal de resultaten hier vermelden voor als iemand ooit dezelfde problemen heeft.

    Wordt vervolgd.

    Beantwoorden
    • Mijn polymeermachine heeft nog zijn originele lampen vermoed ik en zal ze eens vernieuwen. Maar er komen met mijn uitgevonden instellingen regelmatig prima plaatjes vanaf. Maar ook met dezelfde instelling als op de bijgevoegde foto.

      Oven is 55 graden overigens

      Ik heb van de leverancier wel gewoon de belichting,droogtijd en nabelichting tijden ontvangen hoor maar dat werkt niet omdat mijn lampen oud zijn vermoed ik.

      Ik zal bij aanhoudende problemen eens van leverancier gaan wisselen

      Bedankt voor zo ver.

    • Leider kann ich nur in Deutsch antworten.

      Das Problem ist die hohe Temperatur.Trocknen bei maximal 60 Grad.

      Soll die Platte zum Pägen (hot foil stamping) eingesetzt werden, dann maximal

      130 Grad.Die Platte wird sonst zerstöhrt.

  10. Dat is vervelend. Koop je platen bij JetEurope. Die geven wel thuis. Tenminste ik hoop niet dat ze daar vandaan komen.

    Een opmerken over de temperatuur. Is dit de droogoven temperatuur? Het is geen broodje wat je afbakt!! MAXIMAAL 60 Graden Celcius. Ik denk dat door de hoogte van de temperatuur de plaat zo hard gebakken wordt dat het polymeer loslaat van de ijzeren plaat. SUCCES

    Beantwoorden
    • Nu er problemen zijn geeft de leverancier niet thuis… Ik ga niemand zwart maken omdat ze het zelf simpelweg ook niet weten waarschijnlijk. Het rare vindt ik eigenlijk dat er met eerder behaalde instellingen (voorbelichten – drogen – nabelichten) wel prima plaatjes verkregen zijn en er zo nu en dan (soms 3 x achter elkaar) een plaatje met bubbels tussen zit. Leverancier geeft aan 1 minuut belichten, 2 minuten drogen in oven (circa 55 graden) en 2 minuten na belichten.

      Mijn poymeerapparaat is niet de nieuwste en de lampen zijn waarschijnlijk net zo oud maar met 4 minuten voorberichten, 15 minuten drogen in oven op 55 graden en 5 minuten nabelichten heb ik zo 5x achter elkaar goede plaatjes en er zit er soms 1 of meerdere tussen als bijgevoegde foto.

      Overigens het zijn plaatjes voor foliedruk de leverancier geeft aan dat ze tot 200 graden moeten kunnen hebben.

      Dank voor je meedenken..

  11. Met Solar Plate Toyoba KM95R heb ik dit nog nimmer meegemaakt…

    Deze platen kunnen redelijk kort belicht worden, uitwassen onder de kraan met een borstel, en nabelichten hoeft ook niet al te lang. Dat alles bij kamertemperatuur, ze hoeven helemaal niet verwarmd te worden voor een goed resultaat.

    Deze platen hebben een metalen achterkant. Als je maar een deel nodig hebt, dan kan met een speciale schaar dat vlak worden afgeknipt.

    verkrijgbaar bij de firma Polymetaal te Leiden, zie: http://www.polymetaal.nl

    Beantwoorden
    • Bedankt voor je tip, Ik probeer dit nu al veel te lang met de huidige plaatjes maar heb er nog aardig wat liggen beetje zonde om weg te gooien eigenlijk. Vindt het gewoon raar dat met dezelfde instelling een wisselend resultaat behaald wordt.

      Denk dat ik eerst de UV-lampen ga wisselen.

Plaats een reactie