Techniek

Tyberghien Peter
peter.tyberghien@skynet.be

14 december 2016

Tekening op stenen

Is er iemand die weet hoe je deze tekeningen op een lithosteen plaatst?

Graag wil ik hier meer over leren.

Ik kom gerust eens langs om de uitleg te horen.

12 gedachten over “Tekening op stenen”

  1. Martijn, Nee, is niet gevaarlijk, maar ja er zijn altijd mensen die overal gevaar in zien. Het kan ook met trichloor dat deden wij vroeger in de sixties op de grafische school en eerlijk gezegd misbruikten we dat ook wel om te snuiven… heel gevaarlijk maar ja die tijd en op de grafische school in Amsterdam! Het is dus helemaal niet moeilijk om iets op een steen te zetten, het is even uitproberen maar het lukt prima. Ik vraag me af waar jij je wijsheid vandaan hebt… ok het is de rijver maar voor de rest zwam je maar een eind heen.

    Beantwoorden
    • Beste Karel, Als je je toon niet matigt plaatsen we in het vervolg geen reacties meer van jouw hand.

    • @ Lettergek. Blijkbaar heb ik u beledigd, hetgeen zeker niet in mijn bedoeling lag. Het KVGO doet op di 21 januari 2017 de aftrap van een zinnige voorlichtingscampagne ‘Stofwisseling’, gevaarlijke stoffen in de Grafimedia, waaronder oplosmiddelen. Dat is helaas nog steeds niet voor niets. Het gebruik van aceton zoals u dat propageert is nu eenmaal zeer schadelijk voor de gezondheid, daar zijn vriend en vijand het toch echt over eens. En trichloor bijvoorbeeld inademen, of erger nog snuiven zoals u deed, is nog heftiger. Naast dat het kankerverwekkend is, veroorzaakt elke snuif direct onherstelbare hersenschade.

  2. @Lettergek: Zo met aceton – en in die hoeveelheden – is vooral een uitstekende manier om snel Plaatjesgek te worden en is alleen al daarom niet aan te raden. Daarbij ook nog eens superbrandbaar. Verder is het allemaal niet zo simpel als u de lezers voorhoudt. Kwaliteitsafbeeldingen zoals die op de getoonde stenen staan met aceton op lithosteen overzetten met behoud van kwaliteit,dat is onmogelijk. Overigens komt er bij het overzetten van afbeeldingen op steen (er zijn nog veel meer techniekjes dan alleen met aceton) nog heel wat kennis en kunde kijken: de juiste drukspanning, de vlakheid, grein en de temperatuur van de steen, de zuiverheid van de rijver (die u aanziet voor een rakel), met name de scherpte ervan en de soepelheid van het rijverleer.

    Martijn M. M. Griffioen

    Beantwoorden
  3. Een makkelijke manier:

    Maak een kopie (scan) van het te copieren vel, print het uit op een laserprinter, het geprinte vel nat maken met acceton, op de steen leggen met de bedrukte kant naar beneden, afdekken met karton en enkele vellen papier, afdekmat erop en onder de steendrukpers leggen en dan een afdruk op de steen maken dus de rakel er zwaar overheen. Daarna op de gebruikelijke manier gommen etc.

    Heel leuk om te doenen zo kan je werkelijk alles copieren!

    Succes

    Lettergek

    Beantwoorden
  4. De lithosteen werd (nog tot de jaren ’50) voorzien van een lichtgevoelige laag (eiwit of gelatine) en vervolgens werd de steen met de negatieffilm (met daarop de afbeelding) op de steen gelegd en belicht onder koolspitslampen. Daar waar licht door het negatief op de lichtgevoelig gemaakte steen viel, verhardde zich de lichtgevoelige laag, het drukbeeld. Op de onbelichte (niet beeldhoudende) plekken kon de lichtgevoelige laag met water worden weggespoeld. Niet veel later raakte overigens de steen, vanwege het gewicht en de omvang, in onbruik en werd snel vervangen door aanvankelijk gegreind zinkplaat, later gegreind aluminium plaat tot uiteindelijk vandaag de dag metalen offsetplaat en kunststofplaat, die allen over dezelfde hydrofiele eigenschappen beschikten als lithografische Solnhofer steen.

    Stenen zoals op de foto getoond, kunnen ook zogenaamde moederstenen zijn, waarvan op handpersen proefdrukken werden getrokken of – met overdrukverf op gelatinepapier – drukken werden gemaakt die met meerderen in een drukstramien werden overgezet op een grote machinesteen, voor het drukken van de oplage op een steendruksnelpers.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn M. M. Griffioen (in de jaren ’80 steendrukker en uitgever van prentkunst)

    Beantwoorden
  5. Kijkt u eens op boekwinkeltjes.nl

    Senefelder Het wezen van den steendruk

    het boek is uit 1929, van de amsterdamsche grafische school… de prijs ervoor loopt uiteen van iets van 14 tot 70 euro

    verder:

    Blankenstein, A.H.G. (red.) Algrafische Serie, deel 1: De opdracht – Letter- en lettergieten – Letterzetten – Typografische ontwerpen; deel 4: Lithografie – Copieren – Steen- en Offsetdruk – Diepdruk

    Buddemeijer, M. Grafische technieken / linosnede, houtsnede, zeefdruk, lithografie, droge naald, lijnets, aquatint, typografie

    VOGEL, W. DAMMA, J.M. VAN & H.J.A. DE GOEY. Vlak- en diepdruk. Lithografie – Fotolithografie. CopiĂ«ren. Diepdruk. Mijdrecht, Stichting Graphelic

    Beantwoorden
    • Beste John,

      Bedankt voor de info !

      Heb al een boekje besteld .

      Stuur gerust u e-mail adres eens door .

      MVG Peter

      .

Laat een antwoord achter aan John Cornelisse Antwoord annuleren