Jan Paul Hinrichs
De laatste landheer
Uitgeverij Fragment, 2020
Formaat: 13,3 × 20 cm
Aantal pagina’s: 100
Oplage: 100 exemplaren
€ 32,50 (plus € 4,50 verzendkosten)

Deze uitgave is uitverkocht.

Jan Paul Hinrichs, De laatste landheer

Slavist Jan Paul Hinrichs bundelt in De laatste landheer twaalf stukken over zijn favoriete auteur: Nobelprijswinnaar Ivan Boenin (1870-1953). Elf stukken verschenen in de jaren 1987-2020 verspreid en zijn drastisch bijgewerkt. Te samen schilderen ze een portret van een meester in de landschapschildering en lyrisch autobiografisch proza. Odessa, de havenstad aan de Zwarte Zee, en het Zuid-Franse Grasse zijn steeds opduikende locaties.

Hinrichs portretteert Boenin, die na de Russische revolutie naar Frankrijk uitweek, als de laatste aristocraat van de Russische letteren: een charmant maar ongenaakbaar heerschap, middelpunt van elk gezelschap en vrouwenliefhebber die zijn imago van goed gekleed heer koesterde, maar tegelijkertijd een bohémien was. Uiteindelijk komt de schijnbaar zo autoritaire Boenin via zijn veelvuldig aangehaalde dagboeken en brieven over als een man vol wroeging en doodsangst. Maar bovenal blijkt hij een integer en verrassend modern auteur die het communisme vroegtijdig scherp analyseerde. Even voorbeeldig reageerde Boenin op nazisme en antisemitisme: tijdens de Tweede Wereldoorlog bood hij Joodse onderduikers onderdak in zijn huurvilla in Grasse. Ook het dagboek uit die oorlogstijd komt uitvoerig aan de orde.

Ivan Boenins werk is in vier delen opgenomen in de Russische Bibliotheek van Van Oorschot. Zijn honderdvijftigste geboortedag dit jaar vormde de aanleiding om de beschouwingen van Hinrichs te bundelen. Het resultaat is een fascinerend portret van een aristocraat die banneling werd.

Het boekje, in halflinnen gebonden door Van Waarden, telt 100 pagina’s.

1 gedachte over “Jan Paul Hinrichs, De laatste landheer”

Plaats een reactie

Meer uitgaven van Uitgeverij Fragment

Christiaan Weijts – Hitteschilden

Jan Paul Hinrichs – Bremmerianen

Carlijn Brouwer – Jezelf opheffen door in andermans hoofd te wonen

J. Heymans – Canasta op Curacao

C.J. Aarts – De eerste druk

Frank van Dijl – ‘Ik moet weer aan het werk. Echt hoor, mijn boek moet af’

Nop Maas – Wie moet ik anders herhalen? Citaten en allusies in de geschriften van Gerard Reve

Arjan Peters – Wie dit ziet heeft de nacht overleefd

Cyrille Offermans – Thomas Bernhard, Een beschadigd leven

Piet Gerbrandy – Pelgrimsliederen

Frank van Dijl – Misschien maak ik het mezelf veel te moeilijk

Pauline Kleijer – Cinema Express

Bob Polak – Bij het dagboek van Max de Jong

Jack van der Weide – De trolleybussen van Willem van Genk

Frank van Dijl – Alles wat ik vertel, zal eenzaam moeten zijn

L.H. Wiener – Benno Barnard en Jeroen Brouwers

Marc Kregting – Nu zoveel jaren zijn voorbijgegaan

Jan Paul Hinrichs – De melancholie van een residentie

Piet Wackie Eysten – Stefan Zweig & Joseph Roth

L.H. Wiener – Open brief aan P.F. Thomése

Bob Polak – Bij het gedicht “Heet van de naald” van Max de Jong

L.H. Wiener – Over tijd en ruimte heen. Max de Jong revisited

Frank van Dijl – Ik leef voor anderen, dat is beslist een feit

Piet Wackie Eysten – Stefan Zweig en Fackelkraus

Frank van Dijl – Niets onmenselijks acht ik mij vreemd

Piet Wackie Eysten – Stefan Zweig en Klaus Mann

Frank van Dijl – Ik zou erg graag iets goeds schrijven

Kevin Toma – Film Noir

N.P. Keuning – Nader tot het violet en de dood

Diederik Gerlach – Jazzkarton

Gustan Asselbergs, In een veilinghuis wordt niet gelezen

Cornelis Jan Aarts, Boekenjacht

Jan Paul Hinrichs, De laatste landheer

Maarten Asscher, Geheime verbindingen

Nop Maas, Altijd wat

A.L. Snijders, De Nescio Leesclub

Sarah Hart – Parijs Revisited

Beelden zoek je nooit, beelden vind je

De rode lijn

August Willemsen, Noodlot is nooit ver uit mijn gedachten

August Willemsen, Brieven aan De Lantaarn

De straten van Parijs

Don-Aminado: Ook valsemunters hebben hun kosten

‘Eerst komt het wachten, het verheugen…’